IFR EHLE-EDLV-EHLE

Mijn vorige vlucht was VFR (local EHLE), maar vandaag ben ik weer IFR weggegaan. Het originele plan was om vorige week naar EHRD te gaan, maar het bleek dat ze de taxi tracks aan het vernieuwen zijn dus kon ik geen handling krijgen op EHRD van de vliegclub. Dus heb ik maar besloten om naar Neiderrhein/Weeze (EDLV) te gaan. Maar het weer vorige week was niet goed genoeg. Het freezing level was rond 5000 ft met daar veel bewolking terwijl mijn route naar FL070 gaat. De DA-40 is niet gecertificeerd in “known icing”, dus dat was een no go. Daarnaast stond er ook een nogal gusty wind cross op de baan.

Dus maar geherplanned naar vandaag. Ook weer de IFR departure and arrival toestemming aangevraagd (Lelystad is PPR voor IFR departures and arrivals). Ik heb een vluchtplan gefiled op FL070 met een ARNEM 2M departure naar ARNEM dan airway T192 naar TEBRO dan airway P62 naar PISAP en airway Z850 naar SOBTU dan als laatste een STAR SOBTU 1W. Het vluchtplan terug is op 5000ft via de SID ERKUM 1S naar ERKUM dan L179 naar MEVEL dan Z843 naar RELBI dan DCT naar RKN dan T603 naar BADEX (IAF). Het vluchtplan was op 5000 ft omdat je als je hoger zit geen DCT mag gebruiken. Ik moet wel direct gaan omdat de airway tussen RKN en RELBI (L602) je kennelijk niet mag gebruiken tussen 0 and FL075 (alhoewel mijn geppesen kaart zegt dat het minimum FL065 is…).

Na de walkaround en een last minute update van de navigatie database ben ik in het vliegtuig gaan zitten en heb een startup gevraagd om naar het fuel station te gaan. I wilde met volle tanks vertrekken zdd ik voldoende had om naar EDLV te gaan, terug te gaan 45 min holding, naar mijn alternate te gaan (EDLV) en wat contingency fuel. In dit soort gevallen beter wat te veel dan te weinig! Dit is het vliegtuig bij de pomp, de aard kabel zit nog vast:

Nadat ik klaar was met tanken heb ik weer een startup gevragd (net op tijd voordat mijn vluchtplan zou verlopen). I kreeg zoals verwacht een ARNEM 2M naar FL060 via de step-up. In de departure kwam ik in IMC rond de 1500ft tot ongeveer 3000ft waarna de zon doorbrak. Verder naar het oosten waren er verder geen wolken meer. Hier kan je de laatste wolken onder bij zien:

Foto van de binnenkant:

Toen ik dichter bij duitsland kwam werd ik overgezet naar Langen radar, die mij vertelde dat ik radar vectors kreeg voor een ILS 27. Eenmaal op de localizer wilde de autopiloot niet de glide path naar beneden vliegen. Geen idee waarom, misschien stond hij nog op NAV ipv APR, maar ik heb hem gewoon maar met de hand gevlogen. Op de grond kreeg ik een backtrack backtrack 27, exit via charlie, en dan over naar de follow me. Ik kreeg een parkeerplaat vlak bij wat bunkers (zie beneden). Dit is de gevlogen route:

Nadat ik uit het vliegtuig ben geklommen ben ik met de follow me auto naar de lounge van solid air gebracht. Best wel relaxed daar, goed om een kopje koffie te drinken:

Vanuit de lounge heb je rrn goed zicht op het vliegveld. Een aantal vliegtuigen stond op de taxibaan geparkeerd (stond ook al in de NOTAMs):

Na ongeveer een uur vroeg ik of ik weer terug naar mijn vliegtuig gebracht kon worden. Nog even snel een foto geschoten. Je kan een van de bunkers op de achtergrond zien:

Voordat ik weer instapte heb ik nog een snelle check van de tanks en de rest van het vliegtuig gedaan (inclusief olie peil), daarna om een startup gevraagd. Ik kreeg daarna bijna onmiddelijk mijn IFR clearance, ik was er niet helemaal op voorbereid, maar heb hem wel correct terug gelezen. Normaal vragen ze of je er klaar voor bent. Ik kreeg de ERKUM1S departure naar 5000ft (zoals verwacht). Nadat ik alles in de FMS gezet had was ik een beetje verrast met de course deviation indicatie. Ik had verwacht dat deze initieel met de runway opgelijnd zou zijn. Dus nog maar een keer gecheckt maar alles as ok. Eenmaal airborne in de buurt van LV202 kreeg ik een “direct destination”. Dus ik heb het maar een BADEX gedaan. Daarna om FL070 gevraagd. Initieel kreeg ik als antwoord dat ik dat nog een keer moest vragen aan dutch mil, maar hij veranderde van gedachten en ik kon al naar FL060. Paar minuten later kon ik naar FL070 en werd ik naar dutch mil overgezet op 132.355. In de verte kon ik al de bewolking aan zien komen:

Ik werd overgezet naar Lelystad arrival waar ik een “after badex clear approach” kreeg. Wat later ingezoomed op de wolken kan je interessante golven zien:

Op FL060 richting BADEX (IAF):

Door de decents kwam ik in de buurt van de wolken laag:

Op de FMS zag ik dat ik wel een sterke tegenwind had van (27kt, wat van rechts).

En toen in de wolken:

Daarna op final zakte ik onder de wolken en kreeg ik een visual op de runway:

Ingezoomd kan je hem beter zien:

Vlak bij de grond veranerde de windrichting en kwam wat van links nu (dit is het normale gedrag van de wind overigens).

Dit is de gevlogen route:

Ik denk dat ik de volgende keer weer richting rotterdam probeer te gaan. Vluchten naar het buitenland zijn wat lastig met al die veranderende corona regels…