Dag 16 Juwelier, Bo Kaap, Stellenbosch, Wijnboerderij, Vliegveld

Vandaag niet al te vroeg weggegaan voor de verandering. We gaan vandaag een paar dingen bekijken op onze laatste dag in Zuid Afrika. Als eerste gaan we bij een juwelier langs en krijgen we uitleg over tanzaniet:

Tanzaniet (chemische formule: Ca2Al3(SiO4)(Si2O7)O(OH)) + (Cr,Sr)) is een edelsteen die alleen in Tanzania gevonden  wordt (vandaar de naam). Tanzaniet  kan in verschillende kleuren voorkomen Bruin, blauw en violet. Door verhitting kan de bruine kleur veranderd worden in blauw-violet en dit wordt algemeen toegepast. Dit laatste werd overigens niet verteld. Er werd wel verteld dat de prijs van tanzaniet elk jaar erg stijgt en dat het een goede investering was. Het hele verhaal klonk wel erg als een verkoop verhaal/pyramide spel. Als het namelijk zo’n goede investering is waarom verkopen ze die tanzanieten dan en houden ze ze niet zelf… Maar goed.

Bij die juwelier werden ook ruwe edelstenen verwerkt:

Na de juwelier zijn we nog even naar de Bo Kaap gegaan waar we gisteren ook waren (nu dus facultatief), even snel paar fotootjes geschoten, korte wandeling en weer verder gegaan.

We zijn in Stellenbosch gestopt voor de lunch en om even wat rond te lopen. Dat is een leuk rustig gezellig universiteits stadje met op verschillende plekken beelden. Hier eentje met twee apen op een wip:

Er was ook een mooi wit kerkje:

Als laatste zijn we naar een wijnboerderij gegaan voor een rondleiding, een wijnproeverij, en avondeten:

Als eerste de rondleiding. Er werd uitleg gegeven over het wijn maken. De verschillende vaten en een aantal machines werden getoond:

Tijdens de rondleiding kregen we ook nog uitleg over de giftige slangen die op de wijngaarden zitten!
Ik moet wel zeggen dat ik uiteindelijk de rondleiding op Lanzarote beter vond (link), er werd daar meer uitgelegd en we kregen meer dingen te zien.
Na de rondleiding kregen we vijf wijnen te proeven en er was ook de mogelijkheid om die flessen te kopen en eventueel te laten bezorgen.
Na de proeverij hebben we op de wijnboerderij gegeten. Het eten ging wel, maar was niet heel bijzonder of zo.

Na het eten zijn wij voor het laatst de bus in gestapt voor de rit naar het vliegveld waar we om 19:15 aankwamen. Het is eigenlijk een best wel klein vliegveldje, op de vertrek borden stonden nog maar 2 vluchten. We waren redelijk vlot met het inchecken van de koffers en daarna zijn wij bij de gate gaan zitten want het duurde nog zo’n 3 uur voordat de vlucht ging. Anderhalf uur van te voren kwam het vliegtuig naar de gate:

Nog ongeveer 1 uur te gaan:

Uiteindelijk vertrokken we op tijd en we hadden nog 1 laatste blik op Kaapstad:

We kregen nog wat te eten, maar dat was niet al te best en ik had eigenlijk ook niet echt honger (wij hadden al gegeten en normaal eten wij niet meer om 11 uur ’s avonds).
De vlucht gaat nog 11 uur duren. Het plan is dan ook om te proberen te slapen…