IFR EHLE-EHRD-EHLE

Voor vandaag heb ik een IFR vlucht van EHLE naar EHRD gepland. Vandaag gaat mijn vrouw ook mee. Ik heb ook PPR geregeld voor de IFR depature en arrival voor EHLE. Ik ga weer met de PHWOH:

Op de luchthaven was er een helicopter ook aan het vliegen:

I had een FL060 INKET departure ingediend als vluchtplan, maar het freezing level was wat aan de lage kant, dus bij startup heb ik verteld dat ik een change in flightplan had en dat ik 3000ft als hoogte wilde hebben. Dit was geen probleem. Nadat ik mijn startup clearance had gekregen ben ik verder gegaan met de checklists en kwam er achter dat de auto pilot het niet deed. Geen idee wat precies het probleem was, maar op een gegeven moment zag ik ook een melding over een data path. Maar goed, toch maar besloten om door te gaan, omdat dit niet minimum equipment list staat en het een niet al te lang vluchtje is.

Na take-off en toen ik naar 3000ft was geklommen kan je hier zien dat de wolkenbasis meer of minder op die hoogte zat.

Na ASBES kreeg ik een “direct PELUB”. We zijn nog wel even een minuut of zo in de wolken gekomen maar het meeste was onder de wolken.

Toen we in de buurt van PELUB kwamen kreeg is het aanbod om “direct REWIK” te gaan, dat heb ik geaccepteerd (het is korter). Daarna kreeg ik te horen dat de ILS het niet deed voor runway 25, en kreeg ik een keus tussen verschillende approaches. Ik heb de RNP24 genomen omdat ik daar ook vertikale guidance heb. Maar eigenlijk maakte het allemaal niet veel uit omdat ik al VMC was. Eenmaal op de grond ben ik via V3 de runway af gegaan (Ik had niet veel zin om heel hard te remmen en er was verder ook niemand dicht achter mij). Toen we van de runway af kwamen zagen we de grote vliegtuigen al geparkeerd staan:

Om bij de aeroclub te komen moesten we verder over taxiway V en L (Ik had handling van de aeroclub van te voren aangevraagd).

Toen we richting het einde van L kwamen zag ik de follow me auto al, die volgden we een klein stukje en daarna stapte de bestuurder uit voor het laatste stukje. Nadat we de landing fee en een kopje koffie hadden gedronken zijn we weer terug naar het vliegtuig gegaan. Toen ik om de startup vroeg kreeg ik meteen mijn IFR clearance (het was weer een INKET departure). Voor take-off kreeg ik aangeboden om een left turn direct INKET te doen. Die heb ik ook aangenomen. Daardoor hadden we een mooi uitzicht over de stad Rotterdam:

Hierdoor had ik later wel een probleem dat ik te vroeg bij EHLE was, waardoor ik buiten mijn SLOT was. Ongeveer de enige keus die ik had was om VFR verder te gaan. Dus heb ik mijn IFR gecannceled toen we in de buurt van EHLE kwamen moesten we VFR rond de CTR vliegen om bij VFR arrival route Mike te komen. Toen we bij Mike kwamen zagen we op onze MFD dat er meerdere vliegtuigen richting Mike vlogen. Dus maar een beetje op tijd EHLE tower opgeroeken zdd de andere vliegtuigen het eventueel ook konden horen. Kort nadat ik op de torenfrequentie zat hoorde ik een ander vliegtuig ook oproepen. De tower waarschuwden hun dat wij voor hun zaten. Nadat ik Mike had gemeld kreeg ik paar minuten later een direct base aangeboden, die heb ik uiteraard genomen.

Dit is het track naar EHRD:

Het eerste stukje is niet te zien (ik zat te laag daar).

Track terug naar EHLE:

Hier is het laatste stuk niet te zien .

Mijn volgende vlucht gaat mijn IR prof check zijn.