Vandaag heb ik weer een vluchtje gedaan in de PHWOH:
Mijn laatste vlucht als pilot in command (PIC) was al weer een tijdje terug doordat alles gesloten was door de corona. Dit heeft ook tot gevolg gehad dat mijn instrument rating verlopen is. Omdat deze verlopen is kan ik niet gewoon een prof check doen omdat je eerst met een FI een training moet doen. Nadat ik dat gedaan had, kwam er weer een lockdown en ging weer alles dicht… Nadat alles weer open was heb ik nogmaals een vlucht met een FI gedaan om er weer een beetje in te komen. Dat ging wel goed, dus daarna mijn prof check gedaan om mijn instrument rating weer actief te maken. Het was een vlucht van EHLE naar EHGG en terug. Lelystad arrival is alleen ’s avonds actief dus moesten we VFR weg. Ik had bij de startup wel aan delivery gevraagd of we een runway heading departure mochten doen. Met runway 05 in gebruik is dat het snelst. Deze kreeg ik inderdaad toegewezen. Nadat we van tower naar dutch mil geswitcht waren heb ik gevraagd om het IFR flightplan te openenen. Daarna geklommen tot FL050. Bij EHGG was runway 23 in gebruik (wat enigsinds opmerkelijk is), dus vroeg mijn FE aan Groningen approach of we een RNP 05 circle to land 23 mochten doen, dat moch. Toen we op de approach zaten heeft de FE een tas voor het windscherm gezet om “low visibilty” te simuleren. Ik heb de approach op de auto pilot gevlogen (dat verminderd sterk de werkdruk). Op de minimums had ik de runway niet in het zicht dus een go around gedaan (dit is een verplicht onderdeel). Via een turn in de hold hebben we daarna een VOR23 approach gedaan. De FE vroeg of ik hem met de hand wilde vliegen, wat ik uiteraard gedaan heb. Ik hield het vliegtuig netjes paar honderd voet boven de minimum hoogtes totdat we “door de wolken braken” (ofwel de FE heeft de tas weggehaald). Dat ging dus allemaal goed. Daarna een touch en go gedaan. Dit geheel was voldoende voor de FE dat ik nog voldoende “proficiency” heb. Dus weer terug naar EHLE. We moesten weer VFR binnen dus onderweg IFR cancelled. Total flight time ongeveer 1:10.
Vandaag heb ik weer hetzelfde vliegtuig. Deze keer geen FE of FI bij me. Het plan is om een locale vlucht te gaan doen beetje vergelijkbaar met de vorige post: Diamond DA-40 vlucht vanaf Lelystad airport
Toen ik naar het vliegveld reed werd ik gebeld door wings over holland. Kennelijk hadden ze alle lesvluchten afgezegd omdat de wolkenbasis niet al te hoog was (~1000ft). Ik vertelde ze dat ik IFR weg wilde gaan en dat het mij dus niet uitmaakte. Het is eigenlijk wel leuk om door de wolken te gaan.
Ik had mijn ATC flightplan om 1615Z gezet, maar omdat de vliegschool om 1500Z dicht gaat moest ik er op tijd zijn om de sleutel op te halen. Dus had ik redelijk veel tijd over. Tijdens het wachten kwam er een helicopter voorbij om de taxi baan:
Voor een IFR vlucht heb je redelijk veel brandstof reserve nodig. Dit betekende dat ik eerst moest gaan tanken. Ik heb er 60 liter bij gedaan. Let op de literprijs, nogal hoog…
Nadat ik startup gevraagd had kreeg ik net als de laatste keer een VFR departure toegewezen. Dus weer gevraagd om een IFR clearance, die ik uiteindelijk ook kreeg. Nadat ik naar het begin van de baan was getaxied en de engine runup gedaan heb kreeg ik een “lineup and wait” (Ik gok dat dit komt omdat ze eerst met lelystad arrival moeten coordineren of ze mij op dat moment kunnen accepteren). Kort daarna kreeg ik een “cleared takeoff”. Op ongeveer 1000ft ging ik de wolken in en dus ook IMC (instrument metrological condition):
Op een gegeven moment brak ik door de wolken heen en vloog ik tussen twee wolken lagen. Wel een mooi gezicht:
Ik heb een stuk van de GRONY1M departure gevlogen daarna om een RNP23 approach, touch and go, fly the missed approach then radar vectors to final for another RNP23 gevraagd. Dit was geen probleem. Op final 1600ft nog steeds geen runway te bekennen.
Het was uiteraard nog een stuk verder tot de minimums(240ft, Lelystad ligt paar voet onder zeeniveau).
Na twee relaxte approaches heb ik een full stop gedaan en terug gegaan naar de hangaar. Was goed om weer PIC te zijn. Plan voor volgende keer is om naar rotterdam of misschien niederrhein te gaan. Misschien een met een fullstop maar ligt wel aan hoeveel tijd ik heb en hoe duur het is…