Egypte Dag 6: Luxor, Tempel complex, Steenbewerkers, Graven Ramses IV (KV2), Ramses IX (KV6), Merneptah (KV8), Tempel van Hatsjepsoet

Vandaag nog vroeger opgestaan dan gisteren, namelijk om 2:45… We worden namelijk om 03:30 opgehaald om met de bus naar Luxor te gaan. Deze keer een grote bus, dezelfde soort als we ook van het vliegveld werden opgehaald. De stoelen in de bus zijn niet voor mijn lengte gemaakt. Als ik gewoon rechtopzit dan worden mijn schouders een beetje naar voren gedrukt door het hoofdgedeelte van de stoel. Dus niet echt ideaal. Na bij een aantal andere hotels mensen opgepikt te hebben zijn we verder naar het noorden gereden. Om een uur of 8 ’s ochtends zijn we even bij een coffee shop gestopt:Beetje anders dan de coffee shops in nederlands…

Om 11:00 waren we eindelijk ter plaatse. We gaan eerst naar het tempel complex in Luxor (N25.719566, E32.652735). Daar staan de overblijfselen van een aantal tempels. Met o.a. een aantal obelisken, hier 1 op de foto:

Hoge beschilderde pilaren. Aan de onderkant zijn de kleuren nog te zien:

Muren met hiërogliefen:

Doorkijkje:

Beeld van dode Ramses II (gekruiste armen betekend dat hij dood is) en zijn nog levende vrouw (been vooruit betekend nog in leven):

Sphinxen:

Beelden:

Na daar even rond gekeken te hebben zijn we terug de bus in gegaan en naar een papyrus winkel gegaan waar ze papyrus beschilderen. We kregen eerst wat uitleg hoe het gemaakt werd:

We twijfelden of we iets wilde kopen, maar was echt heel duur. En op een gegeven moment was iedereen al de bus in verdwenen dus wij ook maar die kant op, alleen toen kwam er een verkoper achter ons aan de bus in. Na die afgewimpeld te hebben zijn we doorgereden naar de aanlegplaats van een nijl taxi bootje (N25.70333 E32.63527). Waar we mee naar de overkant gingen. Uitzicht vanaf de boot:
Je ziet dat het water best wel breed is daar.

De boot legde aan bij een restaurant waar we gingen lunchen. Na de lunch doorgereden naar de kolossen van Memnon (N25.72036 E32.610565), die recentelijk opgegraven zijn:

De volgende stop was bij een steenbewerkers bedrijfje (N25.73586 E32.62617). We kregen ook uitleg hoe de vazen met de hand gemaakt worden:

Beetje zoals we toen in Swaziland ook bezocht hebben (link) maar dit zag er wel veel professioneler uit. Ook de prijzen waren nogal hoog, maar je kon er wel goed afdingen. Uiteindelijk 2 beeldjes, 3 scarabee, een kleine ank, en paar stukken steen gekocht voor 30 eur.

Daarna weer doorgereden naar de vallei der koningen (N25.741452 E32.602238). Waar we het graf van Ramses IV (KV2) konden bekijken:

En ook het graf van Ramses IX (KV6):

En graf van Merneptah (KV8):

Jammer dat al de rijkdomen er niet stonden, die zijn er allemaal uit geroofd of afgevoerd (naar niet Egyptische musea)…

Nadat we de graven bekeken hadden zijn we terug naar de bus gegaan om naar de tempel van Hatsjepsoet te rijden (N25.737978 E32.607225). Foto van de tempel:

360 graden panorama:

Aan de rechterkant van de tempel kan je verder naar achter daar heb je een afgeschermt stukje met een net en een klein gat waar je nog net een foto door kan nemen (met een telefoon):

Het werd al erg laat, 17:40 uur. Dus tijd om terug naar het hotel te gaan rijden voor de lange rit terug. Weer ongeveer 5 uur en 30 minuten rijden. Uitindenlijk na 11 uur ’s avonds pas weer in het hotel. Wij hadden nog een “late dinner” geregeld. Dit was vrij simpel en ik had eigenlijk niet veel honger meer. Was een lange dag, maar wel de moeite waard. Ik denk dat we er eigenlijk nog wel wat meer tijd hadden kunnen besteden.