Canada dag 9: Valemount, Jasper national park, Maligne lookout, Maligne Canyon, Medicine lake, Moose lake, Maligne lake, Athabasca falls, Sunwapta falls, Jasper

Vandaag maken we een rondje door Jasper vanuit Valemount. We slapen vanovond weer op dezelfde plek. We besluiten om eerst richting maligne lake te rijden. De eerste stop is bij magligne lookout (parkeerplaast N52.918791, W118.000714). De parkeerplaats is vlak naast het uitzichtpunt.  Hier heb je een goed uitzicht over de Maligne rivier vallei:

De parkeerplaats voor de Maligne canyon is vlakbij (N52.921225, W117.998480). We hadden eventueel denk ik wel kunnen lopen, maar dat wisten we niet toen we erheen reden. Vanaf deze parkeerplaats is het een stukje lopen naar de stroomversnelling:

Vanaf daar kan je een heel stuk verder lopen langs de rivier, met verschillende stroom versnellingen. We kwamen ook langs een stuk waar wat water naar beneden kwam. Met het zonnetje erop kreeg je een regenboog:

Er zijn een aantal bruggen over de kloof, waar je overheen kan:

Nog wat “wild” gespot:

Er zaten ook een nestje in de rotswand van de kloof:

Als laatste helemaal naar het begin van de kloof gelopen:

Nadat we wat te drinken hadden gekocht in een lokaal shopje zijn we verder gereden richting maligne lake. Deze weg volgt de maligne rivier. Op een gegeven moment kwamen we bij Medicine lake aan (N52.862451, W117.763398):

Stukje verderop (N52.852296, W117.740170) zagen we paar berg geiten lopen op een steile rotswand:

Helemaal aan het eind van de weg kom je aan bij Maligne lake (parkeerplaats N52.725959, W117.644216). Je kan daar verschillende paden lopen. Wij besloten om richting Moose lake te lopen (N52.717199, W117.644716). Het pad ernaar toe is erg rustig, door het bos. Bij het meertje zelf zaten veel muggen, dus niet lang gebleven. Was daar wel erg mooi:

Normaal gesproken kon je het pad vervolgen richting Maligne lake, maar dat was nu afgesloten. Dus weer terug gelopen richting de auto en daarna nog een stukje richting Maligne lake:
Er waren zoals je kan zien mensen aan het kanoën.

Daarna door naar Athabasca falls. We moeten de hele weg terug rijden langs de Maligne rivier. We zagen op de terugweg weer berggeiten lopen. Nu midden op de weg!

Bij Athabasca falls parkeerplaats (N52.666173, W117.882986) is het een klein stukje lopen naar de waterval.

De waterval kan je vanaf verschillende kanten bekijken

Ze hebben ook een stuk van het pad aangelegd door een oud stroomkanaal van de rivier:

Uitstroom gebied:

Paar lange exposures:

1000 fps filmpje:

Vanaf de Athabasca falls zijn we naar Sunwapta falls gereden. Onderweg op de icefields parkway kwamen we nog een beer tegen:

Lijkt er op dat dit weer een zwarte beer is…

Eenmaal aangekomen bij Sunwapta ( parkeerplaats N52.533285, W117.645464) is het nog een klein stukje lopen

Daarna zijn we weer richting Jasper gereden om wat te gaan eten. Onderweg nog wel even een foto geschoten van de Athabasca rivier (N52.616540, W117.844992):

Stuk verderop kwamen we nog een beer tegen

We hebben in Jasper een pizza gegeten bij Jasper pizza place. Dit was niet heel geweldig, niet erg warm  en binnen was het ook niet erg warm. Dus snel gegeten en daarna weer door naar Valemount gereden. Op de terugweg hebben we nog een soort hert gespot:

Vandaag wel veel gezien in Jasper. Ik denk dat we nog wel een dag hier rond hadden kunnen kijken, maar helaas we moeten morgen weer verder richting Sun peaks.