Dag 14 Tafelberg, Kaap de goede hoop, Kaappunt, Boulder beach

Vandaag gaan we richting Kaap de goede hoop. Maar voordat we daar naar toe gaan, gaan we eerst een bezoek brengen aan de tafelberg. Het weer is goed en op weg naar de kabelbaan rijden we al een stuk de berg omhoog. Wat erg fraaie zonsopkomst foto’s oplevert:

Ingezoomd, je ziet de flarden mist aan land komen:

Na klein stukje lopen en eventjes in de rij gestaan te hebben, want het was nog niet open, kunnen we richting de kabelbaan. Eerst moet je nog een stukje met de lift omhoog, maar dan komen we aan bij de kabel baan. Hier zie je de kabelkarretjes.

De karretjes roteren terwijl ze naar boven gaan zodanig dat iedereen van het uitzicht kan genieten. Als we na een minuutje bijna bij de top zijn hangt er wat mist bij de berg:

Op de berg is het uitzicht erg goed. Rechts op de foto zie je een van de mensen die bezig waren met abseilen. De rots is de “leeuwen kop”.

Helemaal rechts op de foto hierboven zie je Robbeneiland. Hier beneden op full size. Robbeneiland gaan we morgen bezoeken:

Het was erg koud daar, 3.5 graden celcius:

We hebben alletwee daar een kopje warme chocolademelk gedronken. Na een uurje boven te zijn geweest nemen we weer de kabelbaan naar beneden. Je ziet dat het best wel een steile afdaling is:

Onze tweede uitstapje voor vandaag is Kaap de goede hoop/Kaappunt. Onderweg komen we nog wat bavianen tegen. De foto’s zijn niet erg goed want ze zijn door de busruit genomen…

Baviaan met kleintje:

Om een uur of 12 kwamen we aan bij Kaap de goede hoop. Dit is het meest zuid westelijke puntje van Afrika. (Dus niet het meest zuidelijke punt..). We zijn dus bijna op de dag af 1 jaar nadat we op de Noordkaap  (link) waren nu bij het meest zuidwestlijke puntje van Afrika.  Op de een of andere manier vond ik de noordkaap wel specialer, maar goed.  Hier staat ook een bord waar iedereen een foto van wil nemen. Je ziet de toeristen klaar staan:

Dit heeft wel wat weg van de wereldbol op de Noorkaap. Na even kort daar rondgelopen te hebben zijn we weer in de bus gestapt om naar Kaap punt te rijden.

Onderweg komen we nog wat wilde struisvogels tegen:

Ook daar staat een bord, maar deze staat niet echt aan het uiterstepunje, maar gewoon op het pad daar naar toe.

Er is overigens ook een treintje wat naar boven rijdt, maar het was eigenlijk helemaal niet ver lopen, en ook niet heel veel omhoog, ofwel goed te doen.

Kaappunt is wel wat hoger gelegen op een rots. Vanuit daar heb je ook goed uitzicht op de oceaan. Je ziet daar ook de golven op een van de riffen breken. Door deze riffen vergingen er vroeger zo veel schepen.

Op kaappunt staat een vuurtoren:

Na op kaappunt geluncht te hebben zijn we naar Boulder beach gereden. Er zit daar een beschermde pinguïn kolonie. Er zijn daar verhoogde houten looppaden aangelegd om te zorgen dat de pinguins ongestoord hun dingen kunnen doen. Sommige pinguïns zitten overigens wel heel dicht bij het looppad. Foto’s:

Een van de vijanden van de pinguin zijn de vogels, die de eieren roven. Ze nemen die dan mee en laten ze op de rotsen vallen en eten dan de inhoud op. De rots zijn helemaal verkleurt door het kapotte eieren:

Filmpje:

40x slow motion filmpje:

Sommige pinguïns blijven beetje te lang op hun jongen zitten, want de jongen passen er niet meer onder!

Bij de pinguïns zagen we ook nog een hele kluwe rupsen:

Na het bezoek aan de pinguins zijn we weer terug naar het hotel gegaan. ’s Avonds zijn we weer met een aantal mede reizigers met de taxi naar het V&A waterfront gegaan om wat te eten. Er speelde vandaag ook weer een bandje (net als gisteren) wat dezelfde soort muziek speelde als we ten gehore kregen in de township. Deze keer hebben we bij een italiaans restaurant gegeten wat in het winkelcentrum zat. De pizza en pasta was goed te eten!